- Hovedside>
- Markedsrett>
- Næringslivets Konkurranseutvalg
Næringslivets Konkurranseutvalg
Næringslivets Konkurranseutvalg (NKU) er et tvisteløsningsorgan for næringsdrivende, som behandler spørsmål knyttet til markedsføringslovens §§ 25 til 31.
NKU er et privat stiftet organ som på en parts begjæring kan vurdere overtredelser av markedsføringslovens bestemmelser om produktetterligning, illojalitet mellom næringsdrivende, rettstridig utnyttelse av forretningshemmeligheter, villedende markedsføring, sammenlignende reklame mm.
- Les mer om: Markedsrett
- Les mer om: Næringslivets konkurranseutvalg (NKU sin hjemmeside)
Uttalelser fra NKU
Uttalelsene er rådgivende, og er således ikke rettslig bindende for partene. Likevel er det ansett som en rimelig og effektiv tvisteløsningsmekanisme i forhold til domstolsbehandling.
Svært mange saker som behandles av NKU omhandler ulovlig produktetterligninger etter markedsføringslovens § 30 og opptreden i strid med god forretningsskikk etter lovens § 25.
Markedsføringslovens § 25 – god forretningsskikk
Det sentrale i markedsføringsloven § 25 er hva som utgjør god forretningsskikk. Hvorvidt det foreligger brudd på god forretningsskikk-regelen vil være en konkret vurdering i det enkelte tilfellet.
- Les mer om: Markedsføringsloven § 25 – god forretningsskikk
Markedsføringslovens § 30 – etterligning
Det følger av markedsføringsloven § 30 at det i næringsvirksomhet er «forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.»
- Les mer om: Produktetterligning
Les om utvalgte NKU-saker
Sak 2/2020 omhandler spørsmål om produktetterligning i strid med markedsføringsloven. Innklagdes leskur, som brukes til busstopp og liknende, ble hevdet å være for lik klagers originale design.
I sak 1/2019 vurderer NKU hvorvidt innklagde sitt kjøp av klager sitt kjennetegn som søkeord er i strid med reglene om god forretningsskikk.
I sak 7/2019 vurderer NKU hvorvidt innklagde sin emballasje for innklagde sitt produkt er en ulovlig etterligning av klager sin emballasje for et tilsvarende produkt.
Sak 8/2019 gjelder spørsmålet om innklagde sitt slagord er en ulovlig etterligning av klager sitt slagord.
I sak 8/2018 vurderer NKU hvorvidt innklagde sin ryggsekk er en ulovlig etterligning av klager sin ryggsekk.
Vi bistår klienter over hele landet.